Pages

Saturday, November 19, 2011

ထိမ္းျမားမဂၤလာ လက္ထပ္ျခင္း

လက္ထပ္ျခင္း သည္ လူမႈေရး၊ ဘာသာေရး၊ အယူစြဲမႈ သုိ႔မဟုတ္ တရားဥပေဒ အတုိင္း လူပုဂၢိဳလ္မ်ား ေပါင္းစပ္ျခင္းျဖစ္သည္။ ၄င္းေပါင္းစပ္မႈကုိ ထိမ္းျမားျခင္း ဟုလည္းေခၚၿပီး အစပုိင္းကုိ မဂၤလာေဆာင္ပြဲ မ်ားျဖင့္ အသိအမွတ္ျပဳေလ့ရွိသည္။ လက္ထပ္ထားသူကုိ အိမ္ေထာင္က်ျပီးသူ ဟု လူမႈေရး အဆင့္တစ္ရပ္ တုိးျမႇင့္သည္။

လက္ထပ္ျခင္းသည္ လူပုဂၢိဳလ္ ဆက္ဆံမႈ ေပါင္းစည္းျခင္းျဖစ္ၿပီး အစုိးရ သုိ႔ ဘာသာေရး မွ အသိအမွတ္ျပဳကာ အမ်ားအားျဖင့္ အေနနီးစပ္ၿပီး လိင္ဆက္ဆံျခင္း ျပဳႏုိင္သည္။ လက္ထပ္ျခင္း ယဥ္ေက်းမႈသည္ လက္ထပ္ျခင္း ဥပေဒအရ အစုိးရ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ တရားဝင္ျဖစ္သည္။ ထုိသူတုိ႔၏ ဘာသာေရးအရ သုိ႔မဟုတ္ ေယဘုယ်အားျဖင့္ လူမႈေရး အရ လက္ထပ္ျခင္းကုိ အစုိးရမွ အသိအမွတ္ျပဳလွ်င္ ထုိသူတုိ႔၏ လူမႈေရး အဆင့္အတန္း မွာ တုိးျမႇင့္သြားသည္။

လူတုိ႔သည္ အေၾကာင္းေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္ လက္ထပ္ၾကေသာ္လည္း မ်ားေသာအားျဖင့္ တရားဝင္ရန္၊ လူမႈေရး ဂုဏ္၊ မိသားစု တည္ေထာင္ျခင္းေၾကာင့္ စီးပြားေရး တည္ျငမ္းမႈ၊ သားေမြးျခင္း၊ တရားဝင္ လိင္ဆက္ဆံလုိျခင္း၊ အခ်စ္ကုိ လူပံုအလည္ ခ်ျပလုိျခင္း ႏွင့္ ႏုိင္ငံသား ရယူလုိျခင္း စသည့္ အေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္ျဖစ္သည္။
ရင္းႏွီးေသာ ဆက္ဆံေရးမ်ား



လက္ထပ္ျခင္း သည္ ပံုစံမ်ား စြာ ရွိသည္။ ဥပမာ ေယာကၤ်ား တစ္ေယာက္ ႏွင့္ မိန္းမ တစ္ေယာက္တုိ႔ ေပါင္းစည္းေသာ လိင္ကြဲ တစ္လင္တစ္မယား လက္ထပ္ျခင္း၊ တစ္ေယာက္ေသာသူက အိမ္ေထာင္ဖက္ တစ္ေယာက္ ထက္ပုိ၍ အိမ္ေထာင္ပုိ (polygamy) လက္ထပ္ျခင္း ႏွင့္ လိင္တူ လက္ထပ္ျခင္း တုိ႔ဟု၍ ရွိသည္။

အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ လူ႔အခြင္႔အေရး ေၾကညာစာတမ္း အပိုဒ္ ၁၆ တြင္

    အရြယ္ေရာက္ ျပီးေသာ ေယာကၤ်ား ႏွင္႔ မိန္းမတုိ႔တြင္ လူမ်ိဳးကို ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံသားအျဖစ္ကုိ ေသာ္လည္းေကာင္း ကိုးကြယ္သည္႔ ဘာသာကို ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အေၾကာင္းျပဳ၍ ခ်ဳပ္ခ်ယ္ ကန္႔သတ္ျခင္း မရွိဘဲ၊ ထိမ္းျမားႏိုင္ခြင္႕ ႏွင္႔ မိသားစု ထူေထာင္ႏိုင္ခြင္႔ရွိသည္။ အဆိုပါ ေယာက်္ားႏွင္႔ မိန္းမ တို႔သည္ လင္မယားအျဖစ္ ေပါင္းသင္းေနစဥ္ အခ်ိန္ အတြင္း၌ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အိမ္ေထာင္ကုိ ဖ်က္သိမ္း၍ ကြာရွင္းၾကသည္႔ အခါ၌လည္းေကာင္း၊ လက္ထပ္ ေပါင္းသင္း အိမ္ေထာင္ျပဳျခင္းႏွင္႔ စပ္လ်ဥ္းေသာ တူညီသည္႔ အခြင္႔အေရးမ်ားကို ရရွိထိုက္သည္။

ဟု ဆုိသည္။
Contents
[hide]

    * 1 အိမ္ေထာင္ဖက္ ေရြးခ်ယ္ျခင္း
    * 2 လက္ထပ္ျခင္း အခမ္းအနား
    * 3 ျမန္မာ့ ဓေလ့
          o 3.1 အာ၀ါဟ၊ ၀ိ၀ါဟ
          o 3.2 စုလွ်ားရစ္ပတ္
          o 3.3 မဂၤလာလက္ထပ္စာခ်ဳပ္
          o 3.4 လက္ထပ္စာခ်ဳပ္ပါ လိုအပ္ခ်က္မ်ား
          o 3.5 အသက္
          o 3.6 တရားဝင္လင္မယား ထင္ရွားေစရန္ သက္ေသခံခ်က္မ်ား
    * 4 က်မ္းကိုး

[ျပင္ဆင္ရန္​] အိမ္ေထာင္ဖက္ ေရြးခ်ယ္ျခင္း

အိမ္ေထာင္ဖက္ ေရြးခ်ယ္ျခင္းတြင္ အတြဲသည္ ပုိးပမ္းမႈ သုိ႔မဟုတ္ အတြဲ၏ မိဘမ်ား သုိ႔ တာဝန္ရွိသူမ်ား က ေပးစားျခင္း တုိ႔ ပါဝင္သည္။

ထံုးစံအားျဖင့္ ေပးစားျခင္း ပင္လွ်င္ အတြဲကုိယ္၌က ေနာက္ဆံုး ဆံုးျဖတ္ၾကေသာ္လည္း မိဘမ်ားသည္ မိရုိးဖလာေၾကာင့္ျဖစ္ေစ တစ္ခါတစ္ရံ အထူးအေၾကာင္း အခ်က္ (ဥပမာ အတင္အသ ေကာင္း၍) တုိ႔ေၾကာင့္ျဖစ္ေစ မိဘမ်ားက ဇြတ္ေပးစားတတ္ၾကသည္။ တစ္ခါတစ္ရံ မိဘေပးစားျခင္းသည္ အလြန္ လူသက္သာေသာေၾကာင့္ မိဘစကား နားမေထာင္ခ်င္ေစကာမူ ေပးစားျခင္းကုိ လုိလုိလားလား လက္ခံၾကသည္။ ဇြတ္ေပးစားျခင္း သည္ အနည္းငယ္ေသာ လူအဖြဲ႕အစည္းမ်ားတြင္သာ ေတြ႕ရတတ္ၿပီး ေပးစားျခင္း ကုိလက္ခံေသာသူကပင္ ဇြတ္ေပးစားျခင္း ကုိျပစ္တင္ ေဝဖန္သည္။
[ျပင္ဆင္ရန္​] လက္ထပ္ျခင္း အခမ္းအနား

    Main article: မဂၤလာေဆာင္ပြဲ

လက္ထပ္ျခင္းသည္ အမ်ားအားျဖင့္ မဂၤလာေဆာင္ပြဲ သုိ႔မဟုတ္ လက္ထပ္ျခင္း အခန္းအနား ျဖင့္ အေရးတယူ ျပဳၾကသည္။ အခမ္းအနားကုိ ဘာသာေရး ဆရာမ်ားကျဖစ္ေစ အစုိးရ အသိအမွတ္ျပဳ ပုဂၢိဳလ္ကျဖစ္ေစ၊ ေဒသ အသိအမွတ္ျပဳ ပြဲဆရာ ကျဖစ္ေစ ေဘာင္ဝင္ေအာင္ က်င္းပသည္။ ဥေရာပ ႏွင့္ လက္တင္ အေမရိက ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ မည္သည့္ ဘာသာေရး ပြဲမဆုိ လူမႈေရးပြဲ ႏွင့္ ခြဲျခား၍ က်င္းပရမည္ဟု ဆုိသည္။ အခ်ဳိ႕ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ - ဥပမာ ဘယ္လ္ဂ်ီရမ္၊ ဘူလေဂယီးယာ၊ နယ္သာလန္ ႏွင့္ တူရကီ - တုိ႔တြင္ ဘာသာေရး ပြဲမ်ားကုိ လူမႈေရးပြဲ က်င္ပၿပီးမွသာ က်င္းပခြင့္ရွိသည္။
[ျပင္ဆင္ရန္​] ျမန္မာ့ ဓေလ့
[ျပင္ဆင္ရန္​] အာ၀ါဟ၊ ၀ိ၀ါဟ

အာ၀ါဟ၊ ၀ိ၀ါဟ ဆိုသည္မွာ မဂၤလာအခမ္းအနား က်င္းပရာ ေနရာကို လုိက္ျပီး ေခၚေ၀ၚတာျဖစ္သည္။

    * အာ၀ါဟ - ေယာက်္ားေလးအိမ္တြင္ မဂၤလာေဆာင္ျခင္း၊
    * ၀ိ၀ါဟ - မိန္းကေလးအိမ္တြင္ မဂၤလာေဆာင္ျခင္း လို႔အဓိပၸါယ္ရသည္။

[ျပင္ဆင္ရန္​] စုလွ်ားရစ္ပတ္

စုလွ်ားရစ္ပတ္ လက္ထပ္ထိမ္းျမားျခင္း ဆိုေသာ စကားလံုးမွာ စုလွ်ား ပု၀ါန႔ဲရစ္ပတ္ ထိမ္းျမားျခင္း၊ သတုိ႔သမီးသတို႔သား ညာလက္ႏွစ္ဖက္ကို ထပ္ျပီး လက္ထပ္ထိမ္းျခားျခင္းကို ေပါင္းစပ္ျပီးေတာ့ ေခၚတာျဖစ္သည္။ ပန္းကံုးစြပ္ျခင္း၊ မဂၤလာလက္စြပ္လဲျခင္းမ်ားသည္ ျမန္မာမႈ ထိမ္းျမားျခင္းပံုစံကို ေခတ္မွီေအာင္ျဖည့္စြက္ထားေသာ သေဘာရွိပါသည္။ ပန္းကံုးစြပ္ျခင္းမွာ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ ဆိုသည္ထက္ အိႏိၵယဆန္ေသာ ယဥ္ေက်းမႈဟု သတ္မွတ္လိုက သတ္မွတ္ႏိုင္ေပသည္။
[ျပင္ဆင္ရန္​] မဂၤလာလက္ထပ္စာခ်ဳပ္

ခုေခတ္တြင္ မဂၤလာဧည့္ခံပြဲ အခမ္းအနားမျပဳလုပ္ခင္ ၾကိဳတင္ျပီး ႏွစ္ဦးသေဘာတူ မဂၤလာလက္ထပ္စာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆိုထားတတ္ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဥပေဒအရ တရား၀င္ လင္ခန္းမယားခန္းေျမာက္ေနေပသည္။ မဂၤလာေမာင္ႏွံေလာင္း လက္မွတ္ထိုးထားတဲ့ စာခ်ဳပ္ကို ေမာ္ကြန္းမွတ္တမ္း တင္ေပးထားတတ္ၾကသည္။

ေမာ္ကြန္းတင္ႏိုင္ေသာ တရားေရးဆိုင္ရာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားမွာ-

   1. ဒုတိယျမိဳ႕နယ္တရားသူၾကီး ႏွင့္အထက္တရားသူၾကီးမ်ား၊
   2. ဒုတိယျမိဳ႕နယ္ဥပေဒအရာရွိႏွင့္အထက္ ဥပေဒအရာရွိၾကီးမ်ား၊
   3. ေရွ႕ေနခ်ဳပ္ရံုး ဒုတိယ ဦးစီးမႈးႏွင့္ အထက္အရာရွိၾကီးမ်ား ျဖစ္သည္။

[ျပင္ဆင္ရန္​] လက္ထပ္စာခ်ဳပ္ပါ လိုအပ္ခ်က္မ်ား

   1. သတိုးသား၏ အသက္
   2. သတိုးသမီး၏ အသက္
   3. လြတ္လပ္ေသာ သေဘာတူညီခ်က္
   4. ႏွစ္ဦးစလံုးသည္ စိတ္ေပါ့သြပ္သူမ်ားမျဖစ္ေစရ။
   5. သတိုးသမီးမွာ မျပတ္ဆဲေသာ တရားဝင္လင္ေယာက်ၤားမရွိေစရ။
   6. ေပါင္းသင္းစပ္ယွက္မႈ ရွိရန္မလို။[1]

[ျပင္ဆင္ရန္​] အသက္

လက္ထပ္ထိမ္းျမားရာတြင္ သတို႔သား၏ အသက္ကို အတိအက် ကန္႔သတ္ထားတာ မရွိပါ။ က်န္းမားေရးအရ အရြယ္ေရာက္ျပည့္စံုလွ်င္ မိဘသေဘာတူညီခ်က္မလိုပဲ လက္ထပ္ထိမ္းျမားခြင့္ ရွိသည္။ သတို႔သမီးအတြက္တြင္မူ ကန္႔သတ္ခ်က္ရွိသည္။ အသက္ ၁၅ ႏွစ္ထက္ မငယ္ရပါ။ သတို႔သမီး ၁၅ ႏွစ္နဲ႔ ၂၀ ႏွစ္ၾကားမွာ မိဘအုပ္ထိန္းသူ၏ ခြင့္ျပဳခ်က္ရွိမွ၊ လက္ထပ္ထိမ္းျမားမႈ အထေျမာက္သည္။ မိဘကန္႔ကြက္ရင္ မရပါ။ တခ်ိဳ႕က ၁၈ ႏွစ္ျပည့္ျပီးတာႏွင့္ မိဘခြင့္ျပဳခ်က္မလိုေတာ့ဘူးလို႔ ထင္ၾကပါသည္၊ ဥပေဒေၾကာင္းအရ အသက္ ၂၀ ျပည့္မွ မလိုအပ္ျခင္း ျဖစ္သည္။ (တစ္ခုလပ္တစ္လင္ကြာႏွင့္ မုဆိုးမမ်ားမွလြဲလ်င္ အသက္ (၂၀) မျပည့္ေသးေသာ မိန္းကေလးတစ္ေယာက္ျဖစ္ပါမူ မိဘအုပ္ထိန္းသူ၏ သေဘာတူညီခ်က္ ရယူရေပမည္။ မိဘအုပ္ထိန္းသူ၏ သေဘာတူညီခ်က္ကို မရလွ်င္ ၏ထိမ္းျမား ျခင္းမေျမာက္။ သို႕ေသာ္ မိဘအုပ္ထိန္းသူ၏ သေဘာတူညီခ်က္ကို ေနာက္မွရရွိလွ်င္ ရရွိသည့္ေန႕ရက္မွစ၍ ထိမ္းျမားျခင္းေျမာက္သည္။) [2]

ျမန္မာ့ဓေလ့ထံုးတမ္းဥပေဒအရ ျမန္မာလူမ်ိဳး ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားအတြက္ ထိမ္းျမား လက္ထပ္ျခင္း တမ်ဳိးမ်ဳိးျပဳလုပ္ျခင္း၊ ဧည့္ခံအခမ္းအနားျပဳလုပ္ျခင္းကို လူမႈေရးအရ ျပဳလုပ္တယ္လို႔ပဲ သေဘာထားပါသည္။ လင္မယားအရာေျမာက္ဖုိ႔ တရား၀င္မလိုအပ္ပါ။ စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆိုျခင္း၊ ထိမ္းျမားျခင္း အခမ္းအနား မျပဳလုပ္ဘူးဆိုလွ်င္ တရား၀င္လင္မယားျဖစ္ေၾကာင္း သက္ေသျပႏိုင္ရမယ္လို႔ ဆိုပါသည္။ ေတာနယ္မ်ားႏွင့္ ေရွးလူၾကီးမ်ားအတြက္ လက္ထပ္စာခ်ဳပ္ လုပ္ေလ့လုပ္ထမရွိပါ။ ေခတ္မီလူငယ္ေတြအတြက္ လက္ထပ္စာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆိုမႈသည္ အလြယ္အကူဆံုးႏွင့္ အေသခ်ာဆံုးသည္။
[ျပင္ဆင္ရန္​] တရားဝင္လင္မယား ထင္ရွားေစရန္ သက္ေသခံခ်က္မ်ား

   1. ေယာက်္ားကျဖစ္ေစ၊ မိန္းမကျဖစ္ေစ ၂ဦးစလံုးက ျဖစ္ေစ ၎တို႔သည္ လင္မယားဟု ဖြင့္ဟေျပာဆိုဖူးသလား။
   2. ၎တို႔အတူေနသလား။
   3. တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦးေသာ္၎၊ အျခားသူမ်ားႏွင့္ေသာ္၎၊ သာမန္လင္မယားတို႔ကဲ့သို႔ ျပဳမူဆက္ဆံသလား။
   4. ၎တို႔သည္ ေဆြမ်ိဳးမ်ား၊ မိတ္ေဆြမ်ားထံသို႔ အတူတကြသြားလာ လည္ပတ္သလား။
   5. ၎တို႔သည္ ဇရပ္၊ ေက်ာင္းကန္ ဘုရားမ်ားသို႔ အတူတကြြသြားလား၊ အလွဴဒါန အတူျပဳသလား။
   6. ေယာက်္ားအား၎၊ မိန္းမအား၎ တစ္ဖက္မွေဆြမ်ိဳးမ်ားက မည္ကဲ့သို႕ ဆက္ဆံသနည္း။
   7. မိန္းမႏွင့္ ၎၏မိဘမ်ား အဆင့္အတန္း အက်င့္စာရိတၱ။
   8. ၎တို႕၏ ဆက္ဆံပုံမွာ တရားဥပေဒႏွင့္ ဆန္႕က်င္ၿပီး တိတ္တိတ္ပုန္း ဆက္ဆံသည္ဟု မိတ္ေဆြမ်ား၊ ေဆြမိ်ဳးမ်ားက ထင္မွတ္စရာ အေၾကာင္းရွိပါသလား။
   9. ပစၥည္းခန္းတြင္ ႏွစ္ဦးပူးတြဲ ဆက္ဆံသလား။
  10. တစ္ေယာက္ေသဆုံးၿပီး အသုဘကိစၥ၌ က်န္တစ္ေယာက္၏ အျပဳအမူ (ဥပမာ၊ သတင္းစာမ်ားတြင္ ေၾကျငာျခင္း၊ အသုဘကိစၥ၌ အျပဳအမူမ်ား)။

အထက္ပါအခ်က္မ်ားႏွင့္ အျခားပတ္ဝန္းက်င္ အေျခအေနမ်ား (အားလုံး မလိုေသာ္လည္း) ကို ေထာက္ထား၍၊ ေယာက်္ားတစ္ေယာက္ႏွင့္ မိန္းမတစ္ေယာက္္သည္ လင္မယားျဖစ္သည္ မျဖစ္သည္ကို ဆိုသည့္ျပႆနာကို ဆံုးျဖတ္ရေပမည္။ [3]



ျမန္မာ လက္ထပ္ ထိမ္းျမားျခင္း
From Myanmar Online Encyclopedia
Jump to: အညႊန္း​, ရွာေဖြရန္​
ေယဘုယ် အတြက္ လက္ထပ္ျခင္း ကုိ ၾကည့္ပါ။
မဂၤလာေမာင္ႏွံ

ေယာက်္ားေလး တစ္ေယာက္ႏွင့္ မိန္းကေလး တစ္ေယာက္ အခ်ိန္တန္ အရြယ္ေရာက္၍ လူလား ေျမာက္ေသာအခါတြင္ အိမ္ေထာင္ ျပဳၾကသည္မွာ ေလာကဓမၼတာ တစ္ခုပင္ ျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ အရြယ္ေရာက္ေသာ ေယာက်္ား တစ္ေယာက္ႏွင့္ အရြယ္ေရာက္ေသာ မိန္းကေလး တစ္ေယာက္ အိမ္ေထာင္ ျပဳသည္ကို ျမန္မာတို႔က ထိမ္းျမား မဂၤလာေဆာင္သည္ဟု ေခၚေ၀ၚ သမုတ္ၾက ေလ့ရွိသည္။ ထုိအခါ မ်ိဳးမ်ားတြင္လည္း မဂၤလာ အခမ္းအနားမ်ားကို က်င္းပ ေလ့ရွိၾကသည္။
Contents
[hide]

    * 1 ျမန္မာ့႐ုိးရာ ထိမ္းျမားမဂၤလာ အခမ္းအနားမ်ား
    * 2 မဂၤလာဆြမ္းကပ္ျခင္း
    * 3 ႐ံုးတက္လက္ထပ္ျခင္း
    * 4 ညစာစားပဲြမ်ား
    * 5 ထိမ္းျမား မဂၤလာ (၁၀)ပါး
   

[ျပင္ဆင္ရန္​] ျမန္မာ့႐ုိးရာ ထိမ္းျမားမဂၤလာ အခမ္းအနားမ်ား

ျမန္မာႏုိင္ငံကား ေရွးႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာ ကတည္းကပင္ တစ္လင္တစ္မယား စနစ္ကို က်င့္သံုးခဲ့ေသာ ႏုိင္ငံျဖစ္သည္။ ထို႔အတြက္ ျမန္မာ့ လူမႈနယ္ပါယ္တြင္ ထိမ္းျမား မဂၤလာေဆာင္ျခင္း ကိစၥႏွင့္ ပတ္သတ္၍ “တစ္သက္မွာ တစ္မဂၤလာ” ဟူေသာ စကားတစ္ခုသည္ အထူးပင္ ေရပန္းစား ခဲ့ေလသည္။ အဆိုပါ စကားကို ျမန္မာ အမ်ိဳးသားမ်ား အေနျဖင့္ ဥပကၡာျပဳ မထားၾကသည့္တုိင္ ျမန္မာ အမ်ိဳးသမီးမ်ားကမူ ထုိုစကားအေပၚ အထူးသျဖင့္ ပို၍ အေလးထားၾက ဟန္ရွိသည္။ ထို႔အတြက္လည္း အမ်ိဳးသမီးမ်ား အေနျဖင့္ မဂၤလာအခမ္းအနား က်င္းပျခင္းကို အမ်ိဳးသားမ်ားထက္ ပို၍ ႏွစ္ၿခိဳက္ ၾကျခင္းလည္း ျဖစ္ပံုရသည္။

မဂၤလာ အခမ္းအနား က်င္းပ ရာတြင္လည္း အမ်ိဳးသမီးမ်ားက အမ်ိဳးသားမ်ားထက္ ပို၍ ျပင္ဆင္ ျခယ္သ ၾကေလ့ရွိသည္။ သို႔ရာတြင္ ၄င္းတို႔၏ ၀တ္စား ဆင္ယင္ ပံုမ်ားကေတာ့ ေရွးျမန္မာ့ ရုိးရာမ်ား အတိုင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာဘုရင္မ်ား လက္ထက္က နန္းတြင္းသူမ်ား ၀တ္သည့္ ပံုစံအတုိင္းပင္ ျဖစ္သည္။ တင္ပါး အထိဖံုးေသာ ခါးေထာင္ အက်ႌႏွင့္ ထိုင္မသိမ္း ပင္ျဖစ္သည္။ အေရာင္အေသြး ၊ ပိတ္စ အမ်ိဳးအစားႏွင့္ ေခတ္အေလ်ာက္ ဒီဇိုင္း အနည္းငယ္ ေျပာင္းလဲမႈ ရွိသည့္တုိင္ အေျခခံပံုစံ ကေတာ့ ဆုိခဲ့ၿပီးသလို ေရွးျမန္မာ နန္းတြင္းသူေတြ အတိုင္းပင္ျဖစ္သည္။ အလားတူပင္ ျမန္မာ အမ်ိဳးသားမ်ား မွာလည္း မဂၤလာ အခမ္းအနားတြင္ ရုိးရာ အ၀တ္ အထည္မ်ား ကိုသာ ၀တ္ဆင္ ၾကသည္။ မဂၤလာေဆာင္မည့္ အမ်ိဳးသား (သတို႔သား) အတြက္ အဓိက်သည့္ ၀တ္စံုမွာ ေခါင္းေပါင္း ၊ ေကာ္လံကတံုး ရွပ္အကၤ်ီ အျဖဴ ၊ တိုက္ပံု ႏွင့္ သာမန္ လံုခ်ည္မ်ားထက္ ႏွစ္ဆနီးပါးမွ် ပို၍ရွည္ လ်ားေသာ (ေတာင္ရွည္) ပုဆုိးတို႔ ျဖစ္သည္။ ထို၀တ္စံုႏွင့္ လုိက္ဖက္ ညီေအာင္လည္း သတို႔သားမွာ ကတၱီပါ (သို႔မဟုတ္) သားေရ ညွပ္ဖိနပ္ကိုသာ စီးနင္းၾကေလ့ ရွိသည္။
ဘိသိက္ဆရာ

အခမ္းအနား အမ်ားအျပားတြင္ အခမ္းအနားမႈး (Master of Ceremony) ရွိေလ့ ရွိၾကသည့္ အတုိင္း ျမန္မာ့ မဂၤလာ အခမ္းအနားမ်ားတြင္ လည္းအခမ္းအနားမႈး လုပ္သူမ်ားပါရွိ ေလ့ရွိၾကသည္။ ထုိသူကို ျမန္မာမႈ အေခၚအေ၀ၚအရ ဘိသိက္ဆရာ ဟုေခၚေလ့ရွိသည္။ ထိုဘိသိက္ဆရာက မဂၤလာ အခမ္းအနား တစ္ခုလံုးကို ဦးေဆာင္ က်င္းပေပးရသလို မဂၤလာ သတို႔သားႏွင့္ သတို႔သမီး အပါအ၀င္ ႏွစ္ဖက္ေသာ မိဘေဆြမ်ိဳး အသိုင္းအ၀ုိင္းအား ခ်ီးမြမ္းခန္း ႏွင့္ မဂၤလာ သတို႔သားႏွင့္ သတို႔သမီးတို႔ ေရႊလက္ၿမဲၿမဲ တဲြႏုိင္ပါေစေၾကာင္း ဆုေတာင္းခန္း တစ္ခုပါရွိသည့္ ကဗ်ာရွည္ တစ္ပိုဒ္ကို အထူး ေရးသားကာ ဖတ္ၾကားေပးရသည္။ ဤသို႔ ဖတ္ၾကားေပးျခင္းကို ဘိသက္ ေျမာက္ျခင္းဟု ေခၚသည္။ ၾသဘာ စာဖတ္သည္ဟုလည္း သံုးႏႈန္းၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ အဆုိပါ ဘိသိက္ဆရာမွာ မဂၤလာ အခမ္းအနား တစ္ခုလံုးကို ဦးေဆာင္ က်င္းပ ေပးရသူျဖစ္သည့္တုိင္ အခမ္းအနား ထြက္ရာတြင္ မဂၤလာေမာင္ႏွံေရွ႕မွ ဦးေဆာင္ ခြင့္ရသူမဟုတ္ေပ။ မဂၤလာေမာင္ႏွံေရွ႕မွ ဦးေဆာင္ ထြက္ခြင့္ ရသူမွာေတာ့ ပန္းႀကဲသည့္ မိန္းမပ်ိဳသာျဖစ္သည္။ ထုိမိန္းမပ်ိဳက မဂၤလာေမာင္ႏွံ ေရွ႕မွ ဦးေဆာင္ကာ မဂၤလာ ေမာင္ႏွံလာမည့္ လမ္းတစ္ေလွ်ာက္ (စတိသေဘာ) ပန္းႀကဲ ေပးရျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ ပန္းႀကဲျခင္းမွာ ျမန္မာ့ရုိးရာ ေရွးရုိး အစဥ္အလာ တစ္ရပ္ ျဖစ္ျပီး မဂၤလာေမာင္ႏွံ၏ ဘ၀ခရီး တစ္ေလွ်ာက္ ပန္းခင္းေသာ လမ္းတြင္ ေလွ်ာက္ရ ပါေစေၾကာင္း အတိတ္နိမိတ္ကို ေဆာင္က်ဥ္းျခင္းျဖစ္သည္။

အဆုိပါ ပန္းႀကဲေသာ မိန္းမပ်ိဳ၏ ေနာက္တြင္ မဂၤလာေမာင္ႏွံက ေနရာယူၾကရသည္။ ၄င္းတုိ႔၏ ေနာက္တြင္မွ သတုိ႔သား ၊ သတို႔သမီး အရံမ်ား ၊ မဂၤလာေမာင္ႏွံ၏ ႏွစ္ဘက္ေသာ မိဘမ်ားက တန္းစီလုိက္ပါကာ အခမ္းအနား ထြက္ၾကရသည္။ (သို႔ရာတြင္ အခ်ိဳ႕ေသာ မဂၤလာေဆာင္မ်ား တြင္မူ ပန္းႀကဲသည့္ မိန္းမပ်ိဳႏွင့္ မဂၤလာ ေမာင္ႏွံၾကားတြင္ မဂၤလာလက္စြပ္ ဗန္းကိုင္မ်ား ၊ မဂၤလာ ပန္းကံုးကိုင္မ်ားကို တတ္ႏုိင္လွ်င္ တတ္ႏုိင္သလို ထည့္သြင္း ၾကလ်က္ရွိသည္။)
မဂၤလာဆြမ္းကပ္ျခင္း

မဂၤလာ အခမ္းအနားသို႔ ၾကြေရာက္လာေသာ ပရိတ္သတ္မ်ားမွာ သတို႔သားႏွင့္ သတို႔သမီး ၊ ႏွစ္ဖက္ေသာ အသိုင္းအ၀ုိင္းမွ ေဆြမ်ိဳးမ်ား ၊ မိတ္ေဆြ သဂၤဟမ်ားႏွင့္ ၄င္းတို႔၏ မိဘမ်ား၏ မိတ္ေဆြ သဂၤဟမ်ား ၊ အိမ္နီးခ်င္းမ်ားသာ ျဖစ္ေလ့ရွိၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ ထုိသို႔ မဂၤလာ အခမ္းအနားသို႔ တက္ေရာက္ လာၾကသူမ်ားမွာ မဂၤလာ ေမာင္ႏွံအတြက္ လက္ေဆာင္မ်ား ကိုယ္စီ ပါးေလ့ရွိၾကသည္။ ဤသည္ကို ျမန္မာမႈ နယ္ပယ္တြင္ မဂၤလာလက္ဖဲြ႕ သည္ဟု ေျပာစမွတ္ျပဳေလ့ ရွိၾကသည္။ အိမ္ေထာင္တစ္ခုကို စတင္ တည္ေထာင္မည့္သူ ႏွစ္ဦးအား မိမိတုိ႔ တတ္ႏိုင္ သေလာက္ ၀ိုင္း၀န္း ေထာက္ပံ့ၾကသည့္ သေဘာျဖစ္သည္။ ထုိကဲ့သို႔ေသာ မဂၤလာ အခမ္းအနားတစ္ခု၏ ၾကာျမင့္ခ်ိန္သည္ တစ္နာရီခဲြမွ သံုးနာရီ အထိၾကာ ျမင့္ေလ့ရွိသည္။ သို႔ရာတြင္ မဂၤလာ အခမ္းအနား ၿပီးသည့္တုိင္ သတုိ႔သားႏွင့္ သတုိ႔သမီးတုိ႔၏ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားမွာ မၿပီးဆံုးေသးေပ။ အိမ္ျပန္ၿပီး ဘုရားရွိခုိး ၾကရသည္။ ႏွစ္ဖက္ေသာ မိဘမ်ားကို ကန္ေတာ့ၾကရသည္။ ၿပီးမွ မိမိတုိ႔ ေနထိုင္မည့္ အိမ ္(သို႔မဟုတ္) အခန္းကို ၀င္ၾကရသည္။ ဤေနရာတြင္ ျမန္မာတို႔၏ ခ်စ္စရာ လူမႈ ဓေလ့တစ္ခုကို ေတြ႕ႏုိင္သည္။ အခန္းတြင္း ၀င္မည့္ မဂၤလာမည့္ ေမာင္ႏွံကို ေရႊႀကိဳး ၊ ေငြႀကိဳး မ်ားတား၍ ခဲဘုိးေတာင္း ၾကျခင္းပင္။ ၿခိမ္းေျခာက္ျခင္း ၊ အႏုၾကမ္းစီးျခင္း ကဲ့သို႔ မဟုတ္ပဲ အေပ်ာ္သေဘာ လာဘ္ေတာင္း ျခင္းျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္ အထက္ပါ ကဲ့သို႔ေသာ မဂၤလာေဆာင္မႈ မ်ိဳးမဟုတ္ေသာ ဓေလ့မ်ိဳးကိုလည္း ျမန္မာမႈ နယ္ပယ္တြင္ ရွိေနေသးပါသည္။ ထိုအရာမ်ားကား မဂၤလာ ဆြမ္းကပ္ျခင္းႏွင့္ ရံုးတက္ လက္မွတ္ထိုးျခင္း တို႔ျဖစ္သည္။
[ျပင္ဆင္ရန္​] မဂၤလာဆြမ္းကပ္ျခင္း

သံဃာေတာ္ မ်ားအား ပင့္ဖိတ္ကာ ဆြမ္းႏွင့္တကြ လွဴဘြယ္၀တၳဳ အစုစုတုိ႔ကို လွဴးဒါန္း ဆက္ကပ္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ဗုဒၶအလိုက် လက္ထပ္နည္း ျဖစ္ျပီး ဧည့္ပရိတ္သတ္ မ်ားလည္း ဖိတ္ၾကားေကၽြးေမြး ႏိုင္သည္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ သီးသန္႔မဂၤလာ အခမ္းအနား က်င္းပသည္ ျဖစ္ေစ ၊ မက်င္းပသည္ျဖစ္ေစ မဂၤလာဦးအလွဴ အျဖစ္က်င္းပေလ့ရွိၾကသည္။
ရံုးတက္လက္ထပ္ျခင္း
[ျပင္ဆင္ရန္​] ႐ံုးတက္လက္ထပ္ျခင္း

ဥပေဒအရ လက္ထပ္သည့္ လက္ထပ္နည္း ျဖစ္သည္။ တရားရံုး တစ္ခုခုတြင္ ဂ်ဴဒီလူၾကီးေရွ႕တြင္ က်မ္းသစၥာ က်ိန္ဆုိၿပီး လက္ထပ္ စာခ်ဴပ္ေပၚတြင္ သတိုးသားေရာ သတုိးသမီးပါ လက္မွတ္ ေရးထုိးကာ လက္ထပ္ရသည့္ နည္းျဖစ္သည္။ တရားရံုးတြင္ လက္ထပ္ျခင္း ျဖစ္သျဖင့္ ဧည့္ပရိတ္သတ္ အေျမာက္အျမားကို ဖိတ္ၾကား၍ မရသကဲ့သို႔ အသိသက္ေသျဖစ္ လက္မွတ္ ထိုးေပးရမည့္သူ ႏွစ္ဦးလည္း ရွိရသည္။ သို႔မွသာ လက္ထပ္ စာခ်ဳပ္ေပၚတြင္ လက္မွတ္ ေရးထုိးခြင့္ ရွိၿပီး ဥပေဒအရ မွတ္ပံုတင္ခြင့္ ရရွိမည္ျဖစ္သည္။ ယခုကာလတြင္ ေငြေၾကး တတ္ႏုိင္သူေရာ ၊ မတတ္ႏုိင္သူမ်ားပါ ရံုးတက္ လက္မွတ္ထိုးသည့္ အလုပ္ကို အိမ္ေထာင္မႈ၏ အခန္းက႑ တစ္ရပ္အျဖစ္ ျပဳလုပ္လာေၾကာင္း ေတြ႔ရသည္။ ဥပေဒအရ တရား၀င္ေအာင္ ျပဳလုပ္သည့္ သေဘာျဖစ္သည္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ မဂၤလာအခမ္းအနား မက်င္းပမီ တရာရံုးသို႔ သြား၍ လက္မွတ္ ထိုးၾကေလ့ရွိသည္။
ညစာစားပဲြမ်ား
[ျပင္ဆင္ရန္​] ညစာစားပဲြမ်ား

ျမန္မာ့ရုိးရာ ဓေလ့မဟုတ္ဘဲ အေနာက္တုိင္း ယဥ္ေက်းမႈကူးစက္မႈ တစ္ရပ္သာျဖစ္၍ ရန္ကုန္ႏွင့္ မႏၲေလးကဲ့သို႔ ျမိဳ႕ႀကီးမ်ားရွိ ေငြေၾကး တတ္ႏုိင္သူမ်ားသာ က်င္းပေလ့ရွိေသာ အခမ္းအနားျဖစ္သည္။ ျမန္မာ့ ဓေလ့မဟုတ္သျဖင့္ သတ္မွတ္ပံုစံ မရွိသလို သတ္မွတ္ ထားေသာ အ၀တ္အစားမ်ားလည္း သီးသန္႔ရွိမေနပါ။ ေပါ့ေပါ့ ပါးပါး အ၀တ္အစားမ်ားကိုသာ ၀တ္ဆင္ေလ့ ရွိသလုိ မိတ္ေဆြ အေပါင္းအသင္းမ်ားႏွင့္ သီးသန္႔ ေပ်ာ္ပါးသည့္ ပဲြမ်ိဳးသာျဖစ္သည္။

မည္သို႔ပင္ က်င္းပ ၾကသည္ျဖစ္ေစ ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔ အေနျဖင့္ ထိမ္းျမား မဂၤလာေဆာင္ က်ဥ္းမႈကို ၀ါတြင္းကာလ တစ္ေလွ်ာက္တြင္ က်င္းပၾကေလ့မရွိေခ်၊ အဆိုပါ ၀ါတြင္းကာလမွာ ျမန္မာ ျပကၡဒိန္အရ ၀ါဆို-၀ါေခါင္ ႏွင့္ေတာ္သလင္း ဟူေသာ သံုးလတာကာလ ျဖစ္ၿပီး အဂၤလိပ္ ျပကၡဒိန္အရ ဇူလိုင္လ လယ္ပိုင္းမွ ေအာက္တုိဘာ လ လယ္ပိုင္းခန္႔ အထိျဖစ္သည္။ အဆိုပါ ကာလကို ထိမ္းျမားမဂၤလာ မျပဳအပ္ေသာ ကာလအျဖစ္ ေရွးအစဥ္အဆက္ ကတည္းက ယူဆ သတ္မွတ္ခဲ့ၾကသည္။ [1]
[ျပင္ဆင္ရန္​] ထိမ္းျမား မဂၤလာ (၁၀)ပါး

ျမန္မာ့ ဓေလ့ ထံုးတမ္းအရ ထိမ္းျမား မဂၤလာ (၁၀)ပါး ရွိပါသည္။ [2]

    * သတို႔သား၊ သတို႔သမီးႏွစ္ဦးလံုးကို လူလည္ေခါင္တြင္ ကန္ေတာ့ခံမထြက္ပဲ မိမိအိမ္မွာပင္ လြတ္လပ္စြာေနလွ်င္ ဖိတ္ထားေသာပရိတ္သတ္မ်ား စားေသာက္ၿပီး ျပန္သြားၾကမွ သတိုးသမီး အိပ္ခန္းရွိ ႀကိမ္တန္း၊ ႀကိဳးတန္း၌ သတိုးသား ပုဆိုး၊ ပု၀ါ လွန္း၍ တင္ကာထိမ္းျမားျခင္းကို ပုဆိုးတန္းတင္ ထိမ္းျမားျခင္း ဟုေခၚသည္။

    * ထမင္း သိုမဟုတ္ မုန္႔တစ္ခုခု ကို သတို႔သား၊ သတို႔သမီးတို႔က လက္စံုစားေစ ထိမ္းျမားျခင္းကို လက္စံုစား ထိမ္းျမားျခင္း ဟုေခၚသည္။ (ယခု လင္မယားအရာ ေျမာက္ၿပီးမွသာ ျပဳလုပ္ေလ့ ရွိသည္။)

    * သတို႔သား ၀တ္ဆင္ေသာ လက္စြပ္ကို သတို႔သမီးအား ၀တ္ဆင္ေပးျခင္း၊ သတို႔သမီး ၀တ္ထားေသာ လက္စြပ္ကို သတို႔သားအား ၀တ္ဆင္ေပးျခင္း၊ အခ်င္းခ်င္းလဲလွယ္၍ ထိမ္းျမားျခင္းကို လက္စြပ္လဲ၍ ထိမ္းျမားျခင္း ဟုေခၚသည္။

    * သတို႔သားက သတို႔သမီးအိမ္သို႔ လာသည့္အခါ သတို႔သမီး၏ မိဘမ်ားက အ၀တ္ပုဆိုးအသစ္ လဲလွယ္၀တ္ေပးျခင္းကို အ၀တ္ေပး၍ ထိမ္းျမားျခင္း ဟုေခၚသည္။

    * သတို႔သမီးလက္ယာလက္ကို ျဖန္႔ထား၍ သတို႔သားလက္ယာဘက္ကို အေပၚတင္ေစကာ ဘိသိက္ဆရာက ျဖစ္ေစ၊ လူႀကီးတစ္ဦးဦးကျဖစ္ေစ ေရႊႏွင့္ေငြ ဂေဟ ဆက္ထားသကဲ့သို တူႏွစ္ကို တစ္စိတ္တစ္၀မ္းထည္းဟု ပရိသတ္အလယ္တြင္ ထိမ္းျမားျခင္းကို လက္ထပ္ထိမ္းျမားျခင္း ဟုေခၚသည္။

    * ျဖန္႔လွ်င္ႏွစ္ဦးစလံုး ဦးေခါင္းဆံ့ေလာက္ ေလးေတာင္ခန္႔ရွိေသာ ေရႊဆြဲႀကိဳး ပန္းကံုသဖြယ္ျပဳလုပ္၍ သတို႔သား၊ သတို႔သမီး ႏွစ္ဦးစလံုး တစ္ခါတည္း စြပ္၍ ထိမ္းျမားျခင္းကို ဒါလီဖြဲ႕၍ ထိမ္းျမားျခင္း ဟုေခၚသည္။

    * အလွ်ား (၆) ေတာင္၊ အနံ (၂)ေတာင္ ရွိေသာ သတို႔သမီးၿခံဳေသာ စုလွ်ားတဘက္အား သတို႔သား၊ သတို႕သမီးႏွစ္ဦးအား ရစ္ပတ္ထိမ္းျမားျခင္းကို စုလွ်ားရစ္ပတ္ ထိမ္းျမားျခင္း ဟုေခၚသည္။

    * သတို႔သားက သတို႔သမီးအား ပန္းကံုးစြပ္ေပးသျဖင့္၊ သတို႔သမီးက သတို႔သားအား ပန္းကံုးစြပ္ေပးသျဖင့္ ထိမ္းျမားျခင္းကို ပန္းကံုစြပ္၍ ထိမ္းျမားျခင္း ဟုေခၚသည္။

    * ေရႊဖလား၊ ေငြဖလား၊ ဖန္ခြက္ စသည္တို႔ ေရတစ္၀က္ထည့္၍ သေျပပန္း၊ ေနဇာျမက္မ်ား ထည့္ၿပီး သတို႔သား၊ သတို႔သမီး တို႔၏ လက္ယာလက္မ်ားကို ခ်ထားေစ၍ ေရၾကည္လင္ေအးျမ၍ မကြဲတျပား တသားတည္းေန သတို႔သား၊ သတို႔သမီးတို႔ ရိုးေျမက် ရာသက္ပန္တည္ပါေစ ဟုဆို၍ လက္ခ်ထိမ္းျမား ျခင္းကို ေရခြက္၌ လက္ခ်၍ ထိမ္းျမားျခင္း ဟုေခၚသည္။

    * ေရႊခြက္၊ေငြခြက္၊ဖန္ခြက္ စသည့္ န၀ရတ္ ကိုးပါး၊ နံသာမ်ိဳးငါးပါး ေသြး၍ (သို႔မဟုတ္) ေရေမႊးမ်ားထည့္၍ သတို႔သား၊ သတို႔သမီးတို႔၏ ထိပ္၌ သေျပပန္းခက္ျဖင့္ ပက္ျဖန္း၍ လက္ထပ္ထိမ္းျမားျခင္းကို ဦးထိပ္၌ ေရစင္သြန္း၍ ထိမ္းျမားျခင္း ဟုေခၚသည္။

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.